Wpływ podręczników Wydawnictwa Jedność na praktykę prowadzenia lekcji religii w klasach I–IV
Abstrakt
W ostatnich latach dr Krzysztof Mielnicki prowadził badania nad tworzeniem podręczników szkolnych do nauki religii, które miałyby pomóc nauczycielom w wykonywaniu ich pracy. Wyniki tych badań zostały wykorzystane przez Wydawnictwo Jedność przy napisaniu i wydaniu najnowszej serii podręczników. Aby sprawdzić, czy nauczyciele wybierający materiały Wydawnictwa Jedność dostrzegają poprawę jakości swojej pracy, przeprowadzono ankietę. W niniejszym artykule został opisany proces tworzenia podręczników szkolnych oraz wytyczne zawarte w programie nauczania. Następnie przedstawiono główne tezy badań Mielnickiego, a na koniec szczegółowo omówiono wpływ nowych podręczników na pracę nauczycieli religii.
Słowa kluczowe:
podręcznik szkolny, lekcja religii, nauczyciel religii, pakiet edukacyjnyBibliografia
de Mezer-Berlińska, K., Skrzypczak, J. (2012). Ewolucja podręczników szkolnych. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura (s. 180–190). Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
Google Scholar
Jan Paweł II (1979). Adhortacja Catechesi tradendae. Rzym, 16 października 1979 r.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski (2018). Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Google Scholar
Kołodziejczyk, A. (2011). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 243–258). Warszawa: PAN.
Google Scholar
Kowolik, P. (2000). Marian Falski – twórca elementarza polskiego. Nauczyciel i Szkoła, 1(8), 104–112.
Google Scholar
Kretek, H. (2012). Teorie i studia rozwoju moralnego dzieci i młodzieży. Nauczyciel i Szkoła, 1(51), 55–69.
Google Scholar
Mielnicki, K. (2024). Od podstawy programowej do podręcznika na lekcji religii. Kielce: Jedność.
Google Scholar
Murawski, R. (2010). Historia katechezy. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 19–108). Tarnów: Biblos.
Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji (2020). Dyrektorium o katechizacji. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Google Scholar
Siess-Krzyszkowski, S. (2024). Polskie elementarze (podręczniki do nauki czytania) XVI i XVII w. Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi, 18(2), 205–236.
Google Scholar
Szpet, J. (2011). Badania podręczników do nauki religii w świetle zmian programowych. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 3(58), 307–319.
Google Scholar
Tomasik, P. (2009). Polskie podręczniki katechetyczne po 2001: blaski i cienie. W: P. Mąkosa (red.), Poszukiwanie optymalnego podręcznika do katechezy (s. 36–56). Lublin: Polihymnia.
Google Scholar
Tomasik, P. (2010). Katechetyka fundamentalna. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 199–325). Tarnów: Biblos.
Google Scholar
Walat, W. (2013). Podstawy teorii i praktyki podręcznika szkolnego. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(1), 54–65.
Google Scholar
Walat, W. (2017). Podręcznik szkolny dla edukacji ogólnej i zawodowej. Szkoła, Zawód, Praca, 13, 11–25.
Google Scholar
Autorzy
Michał PolnyAkademia Katolicka w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-5691-4624
W ostatnich latach dr Krzysztof Mielnicki prowadził badania nad tworzeniem podręczników szkolnych do nauki religii, które miałyby pomóc nauczycielom w wykonywaniu ich pracy. Wyniki tych badań zostały wykorzystane przez Wydawnictwo Jedność przy napisaniu i wydaniu najnowszej serii podręczników. Aby sprawdzić, czy nauczyciele wybierający materiały Wydawnictwa Jedność dostrzegają poprawę jakości swojej pracy, przeprowadzono ankietę. W niniejszym artykule został opisany proces tworzenia podręczników szkolnych oraz wytyczne zawarte w programie nauczania. Następnie przedstawiono główne tezy badań Mielnickiego, a na koniec szczegółowo omówiono wpływ nowych podręczników na pracę nauczycieli religii.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.
