The influence of textbooks published by the Jedność Publishing House on the practice of conducting religion classes in grades I–IV
Abstract
In recent years, Krzysztof Mielnicki PhD has been conducting research on the creation of school textbooks to help teachers perform their work. The results of the research have been implemented by Jedność Publishing House in their latest series of textbooks. In order to check whether teachers choosing the above-mentioned materials see an improvement in the quality of their work, a survey was conducted. This article will describe the development of school textbooks and the guidelines of the Core curriculum. Next, the main theses of Mielnicki's research will be presented, and finally, the influence that the new textbooks had on the work of religion teachers will be discussed in detail.
Keywords:
school textbook, religion lesson, religion teacher, educational packageReferences
de Mezer-Berlińska, K., Skrzypczak, J. (2012). Ewolucja podręczników szkolnych. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura (s. 180–190). Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
Google Scholar
Jan Paweł II (1979). Adhortacja Catechesi tradendae. Rzym, 16 października 1979 r.
Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski (2018). Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Google Scholar
Kołodziejczyk, A. (2011). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 243–258). Warszawa: PAN.
Google Scholar
Kowolik, P. (2000). Marian Falski – twórca elementarza polskiego. Nauczyciel i Szkoła, 1(8), 104–112.
Google Scholar
Kretek, H. (2012). Teorie i studia rozwoju moralnego dzieci i młodzieży. Nauczyciel i Szkoła, 1(51), 55–69.
Google Scholar
Mielnicki, K. (2024). Od podstawy programowej do podręcznika na lekcji religii. Kielce: Jedność.
Google Scholar
Murawski, R. (2010). Historia katechezy. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 19–108). Tarnów: Biblos.
Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji (2020). Dyrektorium o katechizacji. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Google Scholar
Siess-Krzyszkowski, S. (2024). Polskie elementarze (podręczniki do nauki czytania) XVI i XVII w. Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi, 18(2), 205–236.
Google Scholar
Szpet, J. (2011). Badania podręczników do nauki religii w świetle zmian programowych. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 3(58), 307–319.
Google Scholar
Tomasik, P. (2009). Polskie podręczniki katechetyczne po 2001: blaski i cienie. W: P. Mąkosa (red.), Poszukiwanie optymalnego podręcznika do katechezy (s. 36–56). Lublin: Polihymnia.
Google Scholar
Tomasik, P. (2010). Katechetyka fundamentalna. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 199–325). Tarnów: Biblos.
Google Scholar
Walat, W. (2013). Podstawy teorii i praktyki podręcznika szkolnego. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(1), 54–65.
Google Scholar
Walat, W. (2017). Podręcznik szkolny dla edukacji ogólnej i zawodowej. Szkoła, Zawód, Praca, 13, 11–25.
Google Scholar
Authors
Michał PolnyCatholic Academy in Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-5691-4624
In recent years, Krzysztof Mielnicki PhD has been conducting research on the creation of school textbooks to help teachers perform their work. The results of the research have been implemented by Jedność Publishing House in their latest series of textbooks. In order to check whether teachers choosing the above-mentioned materials see an improvement in the quality of their work, a survey was conducted. This article will describe the development of school textbooks and the guidelines of the Core curriculum. Next, the main theses of Mielnicki's research will be presented, and finally, the influence that the new textbooks had on the work of religion teachers will be discussed in detail.
Statistics
Abstract views: 1PDF downloads: 0
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
