The influence of textbooks published by the Jedność Publishing House on the practice of conducting religion classes in grades I–IV

Michał Polny


Catholic Academy in Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5691-4624

Abstract

In recent years, Krzysztof Mielnicki PhD has been conducting research on the creation of school textbooks to help teachers perform their work. The results of the research have been implemented by Jedność Publishing House in their latest series of textbooks. In order to check whether teachers choosing the above-mentioned materials see an improvement in the quality of their work, a survey was conducted. This article will describe the development of school textbooks and the guidelines of the Core curriculum. Next, the main theses of Mielnicki's research will be presented, and finally, the influence that the new textbooks had on the work of religion teachers will be discussed in detail.


Keywords:

school textbook, religion lesson, religion teacher, educational package

de Mezer-Berlińska, K., Skrzypczak, J. (2012). Ewolucja podręczników szkolnych. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura (s. 180–190). Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
  Google Scholar

Jan Paweł II (1979). Adhortacja Catechesi tradendae. Rzym, 16 października 1979 r.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski (2018). Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
  Google Scholar

Kołodziejczyk, A. (2011). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 243–258). Warszawa: PAN.
  Google Scholar

Kowolik, P. (2000). Marian Falski – twórca elementarza polskiego. Nauczyciel i Szkoła, 1(8), 104–112.
  Google Scholar

Kretek, H. (2012). Teorie i studia rozwoju moralnego dzieci i młodzieży. Nauczyciel i Szkoła, 1(51), 55–69.
  Google Scholar

Mielnicki, K. (2024). Od podstawy programowej do podręcznika na lekcji religii. Kielce: Jedność.
  Google Scholar

Murawski, R. (2010). Historia katechezy. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 19–108). Tarnów: Biblos.
  Google Scholar

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji (2020). Dyrektorium o katechizacji. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
  Google Scholar

Siess-Krzyszkowski, S. (2024). Polskie elementarze (podręczniki do nauki czytania) XVI i XVII w. Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi, 18(2), 205–236.
  Google Scholar

Szpet, J. (2011). Badania podręczników do nauki religii w świetle zmian programowych. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 3(58), 307–319.
  Google Scholar

Tomasik, P. (2009). Polskie podręczniki katechetyczne po 2001: blaski i cienie. W: P. Mąkosa (red.), Poszukiwanie optymalnego podręcznika do katechezy (s. 36–56). Lublin: Polihymnia.
  Google Scholar

Tomasik, P. (2010). Katechetyka fundamentalna. W: J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna (s. 199–325). Tarnów: Biblos.
  Google Scholar

Walat, W. (2013). Podstawy teorii i praktyki podręcznika szkolnego. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(1), 54–65.
  Google Scholar

Walat, W. (2017). Podręcznik szkolny dla edukacji ogólnej i zawodowej. Szkoła, Zawód, Praca, 13, 11–25.
  Google Scholar


Published
2025-12-21

Cited by

Polny, M. (2025). The influence of textbooks published by the Jedność Publishing House on the practice of conducting religion classes in grades I–IV. Warsaw Theological Studies, 38(2), 258–277. https://doi.org/10.30439/WST.2025.2.12

Authors

Michał Polny 

Catholic Academy in Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-5691-4624

In recent years, Krzysztof Mielnicki PhD has been conducting research on the creation of school textbooks to help teachers perform their work. The results of the research have been implemented by Jedność Publishing House in their latest series of textbooks. In order to check whether teachers choosing the above-mentioned materials see an improvement in the quality of their work, a survey was conducted. This article will describe the development of school textbooks and the guidelines of the Core curriculum. Next, the main theses of Mielnicki's research will be presented, and finally, the influence that the new textbooks had on the work of religion teachers will be discussed in detail.



Statistics

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The journal is available free-of-charge and according to the Open Access regulations (as a PDF file on the website). The authors do not incur any costs related to publication. The journal is published in accordance with the Creative Commons license standard:  CC BY-ND 4.0 (Attribution – NoDerivatives 4.0 International)  and does not follow a concrete policy of conducting research. By submitting the article, the author gives the consent to such a form of sharing the text. The authors of the published articles retain their copyrights.