Tajemnica samoświadomości Jezusa Chrystusa w ujęciu François Dreyfusa
Piotr Kostrzewa
piotr.kostrzewa@icloud.comAkademia Katolicka w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0009-0003-7579-5397
Abstrakt
Niniejszy artykuł zgłębia problem samoświadomości Jezusa Chrystusa w kontekście Jego boskości, opierając się na książce François Dreyfusa OP Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem? Analizuje dwa hipotetyczne scenariusze – brak wiedzy Jezusa o swoim Bóstwie oraz jej stopniowe ujawnianie się w trakcie Jego życia – wraz z ich konsekwencjami dla wiary chrześcijańskiej i doktryny Soboru Chalcedońskiego (451 r.). Praca ukazuje harmonię samoświadomości Jezusa z tradycją Kościoła, czerpiąc z Ewangelii Jana, kontekstu historycznego judaizmu I wieku, świadectwa cudów, refleksji ojców Kościoła oraz myśli współczesnych teologów. Łączy rygor egzegetyczny z głębią filozoficzną i teologiczną, oferując precyzyjne, spójne i wszechstronne ujęcie tej fundamentalnej tajemnicy wiary.
Słowa kluczowe:
samoświadomość Jezusa, François Dreyfus, Sobór Chalcedoński, Ewangelia Jana, WcielenieBibliografia
Atanazy Wielki (1950). O Wcieleniu Słowa. W: J.-P. Migne (red.), Patrologia Graeca (t. 25). Paryż: Imprimerie Catholique.
Google Scholar
Augustyn, św. (1841). O Trójcy. W: J.-P. Migne (red.), Patrologia Latina (t. 42). Paryż: Imprimerie Catholique.
Google Scholar
Balthasar, H. U. von (1988). Theo-Drama: Theological Dramatic Theory. San Francisco: Ignatius Press.
Google Scholar
Brown, R. E. (1993). The Birth of the Messiah: A Commentary on the Infancy Narratives in the Gospels of Matthew and Luke. New York: Doubleday.
Google Scholar
Brown, R. E. (1994). The Death of the Messiah: From Gethsemane to the Grave. New York: Doubleday.
Google Scholar
Bultmann, R. (1951). Theology of the New Testament (tłum. K. Grobel). New York: Scribner.
Google Scholar
Cyryl Aleksandryjski (1863). O wcieleniu Syna Bożego. W: J.-P. Migne (red.), Patrologia Graeca (t. 75). Paryż: Imprimerie Catholique.
Google Scholar
Dreyfus, F. (1995). Czy Jezus wiedział, że jest Bogiem? Poznań: W drodze.
Google Scholar
Filon z Aleksandrii (1896). De Opificio Mundi. W: L. Cohn, P. Wendland (red.), Philonis Alexandrini Opera Quae Supersunt (t. 1). Berlin: Reimer.
Google Scholar
Jan Paweł II (1980). Katecheza z 12 marca 1980 roku. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Google Scholar
Magisterium Kościoła (1985). Samoświadomość, jaką Jezus miał o sobie samym i swoim posłaniu. Watykan: Miesięcznik Teologiczny.
Google Scholar
Magisterium Kościoła (1986). O tajemnicy Jezusa Chrystusa. Watykan: Miesięcznik Teologiczny.
Google Scholar
Rahner, K. (1978). Foundations of Christian Faith. New York: Crossroad.
Google Scholar
Ratzinger, J. (2007). Jezus z Nazaretu. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Sobór Chalcedoński (1970). Definicja wiary. W: H. Denzinger, A. Schönmetzer (red.), Enchiridion Symbolorum (wyd. 36). Freiburg: Herder.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Kostrzewapiotr.kostrzewa@icloud.com
Akademia Katolicka w Warszawie Polska
https://orcid.org/0009-0003-7579-5397
Piotr Kostrzewa, magister teologii, specjalizujący się w chrystologii i egzegezie biblijnej. Jego badania koncentrują się na zagadnieniach Wcielenia, samoświadomości Jezusa Chrystusa oraz dialogu międzyreligijnym.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Kostrzewa

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.
