Teachings of the Episcopate of Poland on music in the liturgy of the Holy Mass after the Second Vatican Council

Ryszard Bednarek


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Poland)

Abstract

Music is an intrinsic element of the liturgy of the Church. There is a num-ber of documents of the Holy See concerning music. The Episcopate of Poland also cares about the form of music in Polish churches, publishing its documents. They derive from teachings of the Church, but concern more local issues. They contain instructions on how the musical reality should be formed and clearly show the areas where changes are needed. Teachings of the Episcopate put stress on dignity and sancity of music that should sound during the liturgy. Among the multitude of music genres we should especially respect Gregorian chant as it best suits the liturgy's character, but other music styles are also welcome and ingra-ined in it. As to musical instruments, the pipe organ is the best suited one, it sho-uld however be noted that for liturgy, the manner of performing music is no less important than the choice of instruments. Music should suit the specific subject of the liturgy, the liturgical season, the celebration of the particular day, as well as the moment it is performed. This regards not only the repertoire, but also the manner it is performed. Music has a priority among all the arts, as it carries word. It is so deeply ingrained in liturgy that each of its participants performs music. From the person presiding over the liturgy, to every serving person, to the gathe-red faithful, everybody has own tasks and office, and much of it is musical office. The bishops enumerate it. Not only the celebrant and the serving persons sing, the faithful also express their participation by singing and acclamations, that is by musical elements. The teachings of the Episcopate cover in detail all elements of liturgy than can be sung. The bishops encourage to sing every part of the liturgy for which there are melodies. They provide criterions for choosing chants. They care for musical education of the performers and participants in liturgy. They also provide directions for further reflection and work on practical functioning of music in liturgy in Poland.


Keywords:

liturgy, music, ecclesiastical singing, liturgical norms, the teaching of the Episcopate of Poland

Benedykt XVI. (2007). Adhortacja apostolska „Sacramentum caritatis”. O Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji Kościoła. Poznań.
  Google Scholar

Benedykt XVI. (2015). Przemówienie papieża seniora Benedykta XVI po nadaniu doktoratu honoris causa, Castel Gandolfo (5.07.2015). Anamnesis 21 (4), 8.
  Google Scholar

Episkopat Polski. (2008). Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II. W: A. Filaber. Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar

Filaber, A. (2008). Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1988). Vicesimus Quintus Annus. Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/vicesimus_quintus.html.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (2003). Ecclesia de Eucharistia. Wrocław.
  Google Scholar

Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski. (2009). Normy ogólne dotyczące muzyków kościelnych posługujących w diecezjach Kościoła katolickiego w Polsce. Biuletyn Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Muzyk kościelny (4), 55–57
  Google Scholar

Komisja Muzyki Kościelnej Archidiecezji Warszawskiej. (2013). Regulamin muzyków kościelnych Archidiecezji Warszawskiej. Pobrano z: http://archwwa.pl/moja-diecezja/instytucje/komisje/.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski. (2017). Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej. Pobrane z: http://episkopat.pl/wp-content/uploads/2017/10/Instrukcja-Konferencji-Episkopatu-Polski-o-muzyce-kos%CC%81cielnej.pdf
  Google Scholar

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2004). Instrukcja „Redemptionis sacramentum”. O tym, co należy zachowywać, a czego unikać w związku z Najświętszą Eucharystią. Poznań.
  Google Scholar

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2006). Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Poznań.
  Google Scholar

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2011). Wprowadzenie do drugiego wydania Lekcjonarza Mszalnego. Poznań.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1967). Konstytucja o Liturgii Świętej „Sacrosanctum Concilium”. W: tenże, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań.
  Google Scholar

Święta Kongregacja Obrzędów. (2008). Instrukcja o muzyce w świętej liturgii „Musicam sacram”. W: A. Filaber. Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar


Published
2018-10-22

Cited by

Bednarek, R. (2018). Teachings of the Episcopate of Poland on music in the liturgy of the Holy Mass after the Second Vatican Council. Warsaw Theological Studies, 31(3), 106–128. https://doi.org/10.30439/WST.2018.3.7

Authors

Ryszard Bednarek 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Poland

Mgr lic. Ryszard BEDNAREK – muzyk, muzykolog, teolog. Absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (studia magisterskie) oraz Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie, a także Instytutu Szkolenia Organistów w Warszawie (dyplom I st.) przy tejże uczelni. Organista kościelny z ponad dwudziestoletnim stażem. Od 2007 r. pracuje w parafii Matki Bożej Saletyńskiej w warszawskich Włochach. Od 1992 r. aktywnie działa w Ruchu Światło – Życie. Od 2018 r. jest odpowiedzialnym Diecezjalnej Diakonii Liturgicznej Ruchu Światło – Życie Archidiecezji Warszawskiej. Aktualnie jest doktorantem na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie.



Statistics

Abstract views: 191
PDF downloads: 52


License

The journal is available free-of-charge and according to the Open Access regulations (as a PDF file on the website). The authors do not incur any costs related to publication. The journal is published in accordance with the Creative Commons license standard:  CC BY-ND 4.0 (Attribution – NoDerivatives 4.0 International)  and does not follow a concrete policy of conducting research. By submitting the article, the author gives the consent to such a form of sharing the text. The authors of the published articles retain their copyrights.