Teologiczna analiza formuły „ofiaruję Ci… Bóstwo” w Koronce do Miłosierdzia Bożego w świetle chrystologii nicejsko-chalcedońskiej

Wojciech Słomski


Uniwersytet Vizja w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1532-0341

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie, czy formuła Koronki do Miłosierdzia Bożego („Ojcze Przedwieczny, ofiaruję Ci Ciało i Krew, Duszę i Bóstwo…”) pozostaje zgodna z zasadami chrystologii nicejsko-chalcedońskiej oraz z normatywnym językiem liturgii Kościoła. Analiza łączy metodę filologiczno-składniową, porównawczą i dogmatyczno-hermeneutyczną. Uwzględnia źródła biblijne (Hbr 9–10; Rz 3,25), patrystyczne (Cyprian, Ambroży, Jan Chryzostom, Augustyn), euchologiczne (Kanon Rzymski, anafory wschodnie) oraz scholastyczne (Aquinas, Summa theologiae III q.48, q.83). Badanie zmierza do wykazania, że składnia frazy „ofiaruję… Bóstwo” semantycznie włącza divinitas w zakres aktu ofiarnego, co jest sprzeczne z zasadami homoousios (Nicea 325) i communicatio idiomatum (Chalcedon 451). Trzy proponowane interpretacje – enumeracyjna, idiomatyczna i tzw. „ofiarniczego wymiaru boskości” – nie usuwają tej niejednoznaczności. Dla zachowania zgodności z zasadą lex orandi – lex credendi konieczne jest wprowadzenie dopowiedzenia katechetycznego lub korekty redakcyjnej. Przedmiotem ofiary pozostaje człowieczeństwo Chrystusa, natomiast jej nieskończona skuteczność wynika z boskiej godności Ofiarującego. Artykuł stanowi pierwsze systematyczne opracowanie dogmatyczno-językowe formuły Koronki w perspektywie chrystologii nicejsko-chalcedońskiej, integrujące analizę egzegetyczną, liturgiczną i scholastyczną.


Słowa kluczowe:

Koronka do Miłosierdzia Bożego, ofiara Chrystusa, lex orandi – lex credendi, communicatio idiomatum, Nicea, Chalcedon, św. Tomasz z Akwinu, teologia liturgiczna, ; ortodoksja chrystologiczna

Bauer, W., Danker, F. W., Arndt, W. F., Gingrich, F. W. (2000). A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature (3rd ed.). Chicago, IL: University of Chicago Press.
  Google Scholar

Biblia Sacra Vulgata (5th ed.). (2007). R. Weber, R. Gryson (red.). Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
  Google Scholar

Nestle, E., Aland, K., Karavidopoulos, J., Martini, C. M., Metzger, B. M. (red.). (2012). Novum Testamentum Graece (28th ed., NA28). Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft.
  Google Scholar

Ambrosius Mediolanensis (1845). De sacramentis. W: Patrologia Latina (t. 16). Paryż: Garnier Frères.
  Google Scholar

Athanasius Alexandrinus (1857). Orationes contra Arianos. W: Patrologia Graeca (t. 26). Paryż: Garnier Frères.
  Google Scholar

Augustinus Hipponensis (1955). De civitate Dei (B. Dombart, A. Kalb, red.; Corpus Christianorum: Series Latina, t. 47–48). Turnhout: Brepols.
  Google Scholar

Cyprianus Carthaginensis (1868). Epistula 63 ad Caecilium. W: Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum (t. 3). Wiedeń: Hoelder-Pichler-Tempsky.
  Google Scholar

Ignatius Antiochenus (1901). Patres Apostolici (t. 1; F. X. Funk, red.). Tübingen: J. C. B. Mohr (Paul Siebeck).
  Google Scholar

Ioannes Chrysostomus (1862). Homiliae in Epistolam ad Hebraeos. W: Patrologia Graeca (t. 63). Paryż: Garnier Frères.
  Google Scholar

Leo Magnus (1846). Epistula 28 ad Flavianum (Tomus ad Flavianum). W: Patrologia Latina (t. 54). Paryż: Garnier Frères.
  Google Scholar

Prosper Aquitanus (1847). De vocatione omnium gentium. W: Patrologia Latina (t. 51). Paryż: Garnier Frères.
  Google Scholar

Brightman, F. E. (1896). Liturgies Eastern and Western (t. 1: Eastern Liturgies). Oxford: Clarendon Press.
  Google Scholar

Goar, J. (1730). Euchologion sive rituale Graecorum. Wenecja: Nicolaus Pezzana.
  Google Scholar

Jungmann, J. A. (1951). Missarum sollemnia: Eine genetische Erklärung der römischen Messe. Wiedeń: Herder.
  Google Scholar

Missale Romanum: Editio typica. (1962). Watykan: Typis Polyglottis Vaticanis.
  Google Scholar

Vogel, C. (1986). Medieval Liturgy: An Introduction to the Sources. Washington, DC: Pastoral Press.
  Google Scholar

Wilson, H. A. (1894). The Gelasian Sacramentary. Oxford: Clarendon Press.
  Google Scholar

Alberigo, G. (red.). (1973). Conciliorum oecumenicorum decreta (3rd ed.). Bolonia: EDB.
  Google Scholar

Concilium Oecumenicum Vaticanum II (1964). Sacrosanctum Concilium. Constitutio de sacra liturgia. Acta Apostolicae Sedis, 56, 97–138.
  Google Scholar

Congregatio de Cultu Divino (2000). De titulo Dominicae II Paschae de Divina Misericordia. Acta Apostolicae Sedis, 92, 657–658.
  Google Scholar

Congregatio pro Doctrina Fidei (1978). Notificatio, 15 Aprilis 1978. Acta Apostolicae Sedis, 70, 350.
  Google Scholar

Denzinger, H., Hünermann, P. (red.). (2012). Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum (43rd ed.). Freiburg im Breisgau: Herder / Ignatius Press.
  Google Scholar

Ioannes Paulus II (1980). Dives in misericordia. Acta Apostolicae Sedis, 72, 1177–1232.
  Google Scholar

Sanctum Officium (1959). Notificatio, 6 Martii 1959. Acta Apostolicae Sedis, 51, 271–272.
  Google Scholar

Tanner, N. P. (red.). (1990). Decrees of the Ecumenical Councils (t. 1–2). London / Washington, DC: Sheed & Ward / Georgetown University Press.
  Google Scholar

Aquinas, T. (1888–1906). Summa theologiae (Editio Leonina). Rzym: Ex Typographia Polyglotta S. C. de Propaganda Fide.
  Google Scholar

Balthasar, H. U. von (1978). Theodramatik III: Die Handlung. Einsiedeln: Johannes Verlag.
  Google Scholar

Greshake, G. (1997). Der dreieine Gott: Eine trinitarische Theologie. Freiburg: Herder.
  Google Scholar

Rahner, K. (1976). Grundkurs des Glaubens: Einführung in den Begriff des Christentums. Freiburg: Herder.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2000). The Spirit of the Liturgy. San Francisco, CA: Ignatius Press.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2002). Duch liturgii (tłum. W. Szymona). Kraków: Znak.
  Google Scholar

Urbański, S. (2004). Teologia miłosierdzia Bożego. Kraków: Wydawnictwo Księży Marianów.
  Google Scholar

Czaczkowska, E. K. (2012). Siostra Faustyna: Biografia Świętej. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Granat, W. (1970). Ewangelia miłosierdzia. Poznań–Warszawa: Pallottinum.
  Google Scholar

Kosicki, G. W. (2007). Now Is the Time for Mercy. Stockbridge, MA: Marian Press.
  Google Scholar

Kowalska, M. F. (2005). Dzienniczek: Miłosierdzie Boże w duszy mojej. Kraków: Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia.
  Google Scholar

Kowalska, M. F. (2007). Diary: Divine Mercy in My Soul. Stockbridge, MA: Marian Press.
  Google Scholar

Kowalska, M. F. (2016). Dzienniczek: Miłosierdzie Boże w duszy mojej. Kraków: Wydawnictwo Misericordia.
  Google Scholar

Machniak, J. (2008). Kult Miłosierdzia Bożego. W: Encyklopedia Katolicka (t. 12, s. 901–904). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Witko, J. (2000). Święta Faustyna i Boże Miłosierdzie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Hauke, M. (2004). Maria – Mutter der Kirche: Mariologische Studien. Augsburg: Sankt Ulrich Verlag.
  Google Scholar

Holmes, M. W. (red.). (2007). The Apostolic Fathers: Greek Texts and English Translations (3rd ed.). Grand Rapids, MI: Baker Academic.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-21

Cited By / Share

Słomski, W. (2025). Teologiczna analiza formuły „ofiaruję Ci… Bóstwo” w Koronce do Miłosierdzia Bożego w świetle chrystologii nicejsko-chalcedońskiej. Warszawskie Studia Teologiczne, 38(2), 84–103. https://doi.org/10.30439/WST.2025.2.5

Autorzy

Wojciech Słomski 

Uniwersytet Vizja w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0003-1532-0341

Prof. dr hab. Wojciech Słomski - urodzony w 1969 roku w Warszawie. Profesor filozofii i teologii. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Teologii Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Doktor habilitowany w zakresie filozofii i teologii. Od 2005 roku profesor tytularny. Autor licznych publikacji z zakresu filozofii religii, teologii dogmatycznej oraz duchowości chrześcijańskiej.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.