So what are we really talking about? A Corpus Linguistic Analysis of Keywords and Collocations in the »Theologische Quartalsschrift«

Matthias Werner


Universität Augsburg, Germany (Niemcy)
https://orcid.org/0000-0001-7052-7420

Abstrakt

This article presents a corpus linguistic analysis of the »Theologische Quartalsschrift«, a German journal on theology. The research identifies topics discussed in Catholic Theology by analyzing 81 volumes from 1925 to 2006 (excluding 1945). By filtering the corpus and focusing on nouns, frequent terms are identified, offering insights into central subjects.
The study enhances understanding of German Catholic Theology, providing transparency and objective insights in order to provide a clear explanation of Catholic Theology to outsiders, even in secularized contexts.
To insiders, this approach enables the discovery of blind spots and fosters discourse in scientific theology by making discussions explicit.
Overall, it demonstrates the usefulness of corpus linguistics in studying theological discourse and sheds light on the topics theologians engage with. The analysis contributes to a more informed and constructive dialogue within the field.


Słowa kluczowe:

teologia katolicka, ingwistyka korpusowa, słowa kluczowe, kolokacje, martwe punkty, dyskurs teologiczny

Altmeyer, S. (2015). Exploring the unknown: the language use of German RE-students writing texts about God. British journal of religious education 37(1), 20–36. DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2013.830962
DOI: https://doi.org/10.1080/01416200.2013.830962   Google Scholar

Altmeyer, S. (2019). Art. Korpusanalyse. Wissenschaftlich-Religionspädagogisches Lexikon im Internet (WiReLex), Febr. 2019. Accessed at: https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/200609/ (2023, 05, 16).
  Google Scholar

Bubenhofer, N. (2009). Sprachgebrauchsmuster. Korpuslinguistik als Methode der Diskurs- und Kulturanalyse (=Sprache und Wissen 4), Berlin und Boston: De Gruyter.
  Google Scholar

Heilmann, J. (2022). Antike Ethik aus der Distanz: Computationelle Methoden zur Erforschung der Ethik im Neuen Testament und im antiken Christentum? Journal of ethics in Antiquity and Christianity, 2022(4), 12–30. DOI: https://doi.org/10.25784/jeac.v4i0.1010
  Google Scholar

Muhammad, Y. S. (2022). Islam-Stereotype im deutschsprachigen Salafismusdiskurs: eine korpuslinguistische Untersuchung anhand ausgewählter Korpora, Göttingen: Erich Schmidt.
DOI: https://doi.org/10.37307/b.978-3-503-20542-4   Google Scholar

Scherer, C. (22014). Korpuslinguistik (=Kurze Einführungen in die germanistische Linguistik 2), Heidelberg: Winter.
  Google Scholar

Warnke, I. & Wilk, N. (2022). Religion im kolonialen Archiv. Berliner theologische Zeitschrift 39(1), 309–335. DOI: https://doi.org/10.1515/bthz-2022-0016
DOI: https://doi.org/10.1515/bthz-2022-0016   Google Scholar


Opublikowane
2023-07-28

Cited By / Share

Werner, M. (2023). So what are we really talking about? A Corpus Linguistic Analysis of Keywords and Collocations in the »Theologische Quartalsschrift«. Warszawskie Studia Teologiczne, 36(1), 210–226. https://doi.org/10.30439/WST.2023.1.12

Autorzy

Matthias Werner 

Universität Augsburg, Germany Niemcy
https://orcid.org/0000-0001-7052-7420

Matthias Werner - assistant professor (Akademischer Rat a.Z.) at the Chair of Religious Education, the Faculty of Catholic Theology, the University of Augsburg. Member of the Board of Directors of the Center for Teacher Education and Interdisciplinary Educational Research. Address: Katholisch-Theologische Fakultät, Universität Augsburg, Universitätsstraße 10, 86159 Augsburg (Germany).



Statystyki

Abstract views: 62
PDF downloads: 42


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Warszawskie Studia Teologiczne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.