Angel in “the Cartesian theatre” – Aquinas and the mind-body problem

Tomasz Stępień


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny (Polska)

Abstrakt

One of the solutions of the mind-body problem, which returns to the philosophical discussion on consciousness is the “soul hyphotesis”. Existence of the soul can clear the “explanatory gap”, but it brings yet another problems in explanation of how consciousness works. The magiority of those issues exist because of very specific understanding of the mind-body relations in Cartesian way as two separated substances. Some of the schoars propose to overlap the Cartesian approach by returning to the philosophy of St Thomas Aquinas. This article shows that in the writings of Aquinas we can find exact analogy of the Cartesian view of the body-soul relations in the description of how immaterial angel assums the body. For Aquinas angel exist and acts in assumed human body in the very same way as Descartes describes the soul acting in human body, and angel’s mode of perception is similar to what is usually called as “the Cartesian theatre”. For Aquinas angel in assumed body cannot perfom any human action, it only pretends to perform it, because it operates bodily organs as the form, which is not united with this specific body. St Thomas explanation of the relation of body and soul in human being relies on the claim of unity of body and soul, which together are one substance. Such approach was even called biological, because of the stress on the role which body plays in human actions. Therefore Aquinas proposition could be perceived the way of overcoming the dualism and removing some of the dilemas which are linked with “soul hypothesis” understood in traditional way.


Słowa kluczowe:

Św. Tomasz z Akwinu, dualizm substancjalny, Teatr Kartezjański

Baker, M.C., Goetz, S. (2011). Introduction. In: M.C. Baker, S. Goetz (red.), The Soul Hypothesis. Investigations into the Existence of the Soul (1–20). London: Continuum.
Feser, E. (2017). Aquinas and the problem of Consciousness. In: S. Leach, J. Tartaglia (red.), Consciousness and the Great Philosophers (54–62). London–New York: Routledge.
Kim, J. (2000). Mind in the Physical World. An Essay on the Mind-Body Problem and Mental Causation. Cambridge: The MIT Press.
King, P. (2007). Why Isn’t the Mind-Body Problem Medieval? In: H. Lagerund (red.), Forming the Mind. Essays on the Internal Senses and the Mind/Body Problem from Avicenna to the Medical Enlightenment (187–205). Dordrecht: Springer.
Maritain, J. (1929). Three reformers. Luther-Descartes-Rousseau, New York: Charles Scribner’s Sons.
Pasnau, R. (2012). Philosophy of Mind and Human Nature. In: B. Davies, E. Stump (red.), Oxford Handbook of Aquinas (348–368). Oxford: Oxford University Press.
Stępień, T. (2015). Aquinas against spiritual matter. Epekeina, 6 (2), 1–13.
Teliaferro, C. (2011). The Soul of the Matter. In: M.C. Baker, S. Goetz (red.), The Soul Hypothesis. Investigations into the Existence of the Soul (26–40). London: Continuum.
Westphal, J. (2016). The Mind-Body Problem. Cambridge: The MIT Press.
Wipel, J. F. (2012). Metaphysical Composition of Angels in Bonaventure, Aquinas, and Godfrey of Fontaines. In: T. Hoffmann (red.), Companion to Angels in Medieval Philosophy (45–78). Leiden–Boston: Brill.
Zimmerman, D. (2011). From Experience to Experiencer. In: M.C. Baker, S. Goetz (red.), The Soul Hypothesis. Investigations into the Existence of the Soul (168–196). London: Continuum.

Opublikowane
2018-10-30

Cited By / Share

Stępień, T. (2018). Angel in “the Cartesian theatre” – Aquinas and the mind-body problem. Warszawskie Studia Teologiczne, 31(3), 66–79. https://doi.org/10.30439/WST.2018.3.4

Autorzy

Tomasz Stępień 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny Polska

Ks. prof. UKSW dr hab. Tomasz STĘPIEŃ – wykładowca Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie. Prowadzi badania i publikuje w zakresie filozofii późnej starożytności, filozofii religii, antropologii filozoficznej. Mieszka i pracuje w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 193
PDF downloads: 52


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.